هم آموزی

هم‌آموزی

بررسی الگوی جوامع پیشرفته امروز در دنیا نشان می‌دهد که یکی از علل پیشرفت، نشر و گسترش آزاد و وسیع علوم در تمامی عرصه‌ها می‌باشد و سازمان‌ها و افرادی که بخواهند فقط و فقط به اطلاعات خود اکتفا کنند از قافله‌ی پیشرفت باز خواهند ماند. این مسئله در درون کوچک‌ترین سازمان‌ها و شرکت‌ها و حتی در مناسبات بین افراد نیز برقرار است. اغلب بنظر می‌رسد چنانچه ما ایده‌ها و معلوماتمان را برای خودمان نگه داریم تا دیگران از آن باخبر نشده و استفاده نکنند، افراد موفق‌تری خواهیم بود. اما تجربه نشان داده که لزوماً اینطور نیست و با طرح معلومات و ایده‌ها و چرخش اطلاعات، می‌توان سطح آگاهی مجموعه‌ای از افراد را بالا برده و نقاط ضعف و قوت آنان را آسان‌تر شناسایی کرد.

مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف با علم به این موضوع و با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای دانشجویان در دانشگاه شریف، زمینه‌ای را پدید آورده تا دانشجویان بتوانند معلومات خود را از موضوعات گوناگون در اختیار دیگران قرار داده و از معلومات آنها نیز بهره‌گیری کنند و در نتیجه مجموعه‌ی افراد به یک هم‌افزایی جمعی در باب موضوعاتی که می‌تواند بسیار متنوع باشد برسند. در طی این جلسات اهداف بسیار ارزنده و مهمی دنبال می‌شود که قطعاً می‌توان با همیت بیشتر به آنها دست پیدا کرد:

1- ما معتقدیم دانشجویان دانشگاه شریف ظرفیت‌ها و معلومات کشف نشده‌ای دارند که شاید برای خود آنها نیز چندان ملموس نباشد. اغلب این اطلاعات در ذهن دانشجویان به صورت طبقه‌بندی نشده و پراکنده وجود دارد که دسترسی و استفاده از آن را حتی برای خود شخص نیز بعضاً مشکل‌ساز می‌کند. با برگزاری این جلسات، فرد ارائه‌دهنده مجالی می‌یابد تا اطلاعات خود را حول یک موضوع خاص به گونه‌ای گردآوری و طبقه‌بندی نماید که اولاً قابل ارائه به مخاطب باشد و ثانیاً مخاطب را جذب کرده و تحسین او را برانگیزاند. چنین مجالی برای دانشجویان، جز در محافل جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر، همچون جلسات دفاع از پایان‌نامه یا دفاع از پروپوزال پدید نمی‌آید. بنابراین، این جلسات می‌تواند فرصت مناسبی برای تمرین دانشجو باشد.

2- ما معتقدیم صرف داشتن معلومات زیاد و حتی طبقه‌بندی شده برای ارائه و جذب مخاطب کافی نیست. چرا که ارائه و توانایی سخنوری، تکنیک‌های خاصی دارد که کاملاً قابل یادگیری و آموزش است. از این رو این جلسات را می‌توان مجالی بسیار مناسب برای تمرین این موضوع دانست.